Doliečovací proces

29.11.2012 20:47

XVII. Kongres ASKASu sa konal v dňoch 14.-16. 09. 2012 v Bojniciach. Zúčastnilo sa ho 111 delegátov zo 43 klubov Slovenska.

Pracovali v 3 sekciách, z ktorých vyplynuli tieto závery:

 

Ak si závislí, s pokorou prijmi diagnózu a čo ďalej ...

Doliečovací proces.

 

Vyplynuli tieto poznatky a návrhy:

 

Účastníci XVII. Kongresu ASKAS, zhruba 1/3 účastníkov (okolo 40) sa vyjadro- vali na 3 otázky:

  1. Čo pre mňa znamená doliečovanie?
  2. Ako sa doliečujem?
  3. Čo som počas svojej abstinencie zmenil v doliečovacom procese?

Na hore uvedené otázky sa vyjadrovali všetci účastníci. Z hľadiska zloženia boli prítomní závislí a ich rodinní príslušníci. Medzi nami sa nachádzali rodinní príslušníci, ktorí abstinujú so svojimi závislými partnermi. Výpovede boli priame, bez akéhokoľvek zatajovania, zľahčovania. Atmosféra bola veľmi príjemná, ako bežne na takýchto stretnutiach  abstinentov býva. Nechýbali spätné väzby na jednotlivých účastníkov (v bodoch):

1. Čo pre mňa znamená doliečovanie?

  • nevyhnutný proces
  • abstinencia je cesta, po ktorej treba ísť až do konca svojho života
  • klub je prvoradé doliečovanie, druhoradé je návšteva liečební
  • posilňovacie liečby
  • kluby, terénne terapie, športové, s rovnakými ľuďmi ako som ja
  • spôsob dosiahnutia trvalej abstinencie - liečením sa niečo nekončí...
  • venovanie sa nejakej zmysluplnej činnosti
  • je to celé moje bytie
  • veľmi mi pomôže, keď niekto povie „zo života“
  • abstinujem zo zásady - nebol som na liečení
  • klub je súčasť môjho života
  • po 2 mesiacoch som zistil, že musím niekam chodiť
  • nutný proces, ktorý nasleduje za liečením...

Abstinencia je sekera a doliečovanie je brúsenie tejto sekery!

  • keď prišiel manžel z liečenia, na klub som išla hneď s ním
  • v prvom rade som navštívil klub na Prednej Hore, potom v mojom meste

2. Ako sa doliečujem?

  • chodím na kluby
  • chodíme do liečební, pacienti chodia k nám
  • chodím na posilňovacie liečby na Prednú Horu, chodím k doktorovi
  • chodím cez rok na výročné stretnutia, robím prevenciu/projekty pre školy
  • navštevujem aj iné aktivity aj iné kluby
  • navštevujem stacionár a kluby - som pozorný poslucháč príbehov
  • stretnúť sa takými ľuďmi ako tu, to fantasticky človeka nabije
  • zainteresoval som manželku a abstinuje so mnou/suchá domácnosť
  • chodím na celoslovenské akcie
  • chodil som do rôznych liečební a klubov doma i v zahraničí. Po čase som sa začal zaujímať o resocializačné zariadenia. Bol som na školení laických terapeutov. Je dobré navštevovať aj iné kluby aj takéto akcie.

Za svoju dlhodobú abstinenciu som nikdy nepovedal, že všetko viem!

  • navštívil som aj 2x Červený Dvor; čítam rôznu literatúru

3. Čo som počas svojej abstinencie zmenil v doliečovacom procese?

  • snažím sa často navštevovať klub, akcie, rodinnú terapiu, zapájam sa
  • robím viac do športu
  • pokračujem v prevencii. Mám veľa literatúry, rozvíjam si svoju cestu. Venujem sa koníčkom.
  • kedysi som chodil na stacionár, ale teraz chodím aj na iné klubyz poznatkov druhých sa niečo naučím
  • 3 fázy zmien: prvá-razantne zanietený zúčastňovať sa klubu a „žral“ som abstinenciu. Druhá-aktivita sa zmiernila. Tretia-teraz abstinujem ako „autopilot“. Je to pozitívny životný štýl.
  • po roku bez klubu som zistil, že mi niečo chýba; v 2. roku som vyhľadal klub; v 3. roku som zistil, že ho potrebujem. Teším sa, že na klube môžem povedať všetko. m sa rád, ako by som sa menej bál...
  • za 10 rokov som si vyčistila život – súkromný, pracovný. Som šťastná!
  • stretávam sa s ľuďmi, takéto veľké stretnutia ma posilňujú. Abstinencia ma znovu dostala do kostola.

Abstinencia neznamená len prestať brať drogu, ale viac...

  • nepijem, nefajčím, negamblujem. Mám novú, väčšiu rodinu.
  • abstinujem bez liečenia, najskôr som nepila 3 roky. Rozhodla som sa, keď som sa pozrela do zrkadla. Prosila som o pomoc! Prvá terapia, pol hodiny, terapeut ma vyhodil. Dala som deti k mame, zobrala 3 týždne dovolenky a bola som sama doma. Na klube som bola 2 roky ticho. Po niekoľkých rokoch som si uvedomila, že treba chodiť do kostola. Rada čítam, rada chodím von. Robím pre klub.
  • liečila som sa ambulantne; zo začiatku som chodila do klubu v BA
  • bol som na ústavnom liečení; 4-5 rokov som abstinoval úplne sám, až keď som išiel do Lourdes vlakom, som stretol dlhoročného abstinenta: "Až vtedy ma to nakoplo, že sa mám stretávať s abstinentmi."
  • prvá liečba bola len povrchná; po 3-4 mesiacoch recidíva; potom detox a ďalšia liečba; až tam som si uvedomil, že som závislý!

(Článok bol skrátený pre svoju obšírnosť)

    

 

= Z Á V E R =

Späť