2011 - KLUB - 12. 05.
17.05.2011 00:40Účasť (30)
Téma: Viem komunikovať s partnerom?
- návrat Mária po liečení v Kremnici ~ spätná väzba;
- Katka - na stretávke otvorene hovorila o svojej závislosti i liečbe, prekvapil ju záujem triedy, mala dobrý pocit;
- Jozef - návrat z preliečka, cíti sa fajn, spokojný;
- Slavo - odmietol ponúknutú marihuanu...!
- Lukáš - "ako by som si mohol vážiť partnera, keď si nevážim sám seba?"; alkoholik, pokiaľ neprestane piť, nemá priestor na to, aby rozmýšľal nad sebou, aby si vážil rodinu, zdravie, blízkych...
- Marián - nie som sám, kto má problém, viniť partnera? v kom je vina?
- Stano - partnerka nie je dôvodom na pitie;(= vlastný príbeh);
- Janko - ak nemám záujem o seba, nemám záujem ani o druhých; ruka v ruke komunikácia viazne; 2 roky abstinencie mu priniesli zlepšenie vzťahov v rodine;
- Milan - doba, ktorú nepijeme, je pre nás tá najkrajšia, najlepšia;
- Pavol - rad by som pomohol niekomu, tak, ako brat i klub pomohli mne...
- Renátka - rieši svoj problém? ~ spätná väzba;
...a mnoho iného... /...stačí sa len zúčastniť..!
:-)
Rady a zásady pri riešení ťažkých situácií a konfliktov
(info - PhDr. Kosorínová Soňa)
- Aktívne počúvať. Počúvať s porozumením a pozorne. Snažiť sa pochopiť partnera. Dať najavo ochotu vypočuť partnera;
- Dať najavo chápanie pocitov, názorov a stanovísk partnera. Dať najavo ochotu vžiť sa do jeho postavenia - empatia;
- Dať najavo ochotu riešiť problém spolu s partnerom. Prediskutovať jeho názory a návrhy na riešenie problému;
- Nereagovať emocionálne. Neuraziť sa a nenahnevať sa. Nestiahnuť sa do defenzívneho a obranného postavenia;
- Nereagovať a nesprávať sa agresívne. Neútočiť na partnera, netlačiť ho do defenzívy. Ostať kľudný a konštruktívny. Nehádať sa a nerobiť výčitky;
- Byť konkrétny a hovoriť priamo k veci. Pokojne a jasne vysvetliť svoje názory, návrhy, pocity i stanoviská. Netreba sa za ne ospravedlňovať;
- Zamerať sa na problém, nie na osobu;
- Partnerovu negatívnu odpoveď nebrať osobne, má na ňu právo. S vaším názorom rovnako možno súhlasiť ako aj nesúhlasiť. Treba si pripraviť postup pre obidve alternatívy;
- Ukázať partnerovi výhody, ak zmení svoje názory resp. ukázať nevýhody, ak názory nezmení. Pokúsiť sa stimulovať ho k zmene;
- Oboznámiť sa s reakciami partnera na to, čo sa hovorí;
- Pri vyjadrovaní kritiky používať formuláciu "JA". Dať najavo, že ide o konkrétnosť v spätnej väzbe, že to nie je osobný útok;
- Pri vlastných omyloch treba otvorene priznať svoj omyl. Nepresadzovať svoje riešenie za každú cenu. Neusilovať sa "vyhrať" nad "konkurenčným" riešením partnera;
- Používať primeraný hlasový prejav - hlasitosť, rýchlosť, zafarbenie;
- Používať primerané prvky neverbálnej komunikácie - zrakový kontakt, výraz tváre, pohyb hlavy, rúk i tela, vhodnú vzdialenosť.
*
———
Späť